Algemene verkoopsvoorwaarden webshop
De huidige algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle Producten (auto onderdelen en auto accessoires) die door het Bedrijf worden verkocht via de Website en die in België worden geleverd.
De klant van het Bedrijf aanvaardt de huidige algemene verkoopsvoorwaarden zonder voorbehoud, zodra hij deze middels een elektronische klik aankruist, voorafgaand aan het plaatsen van zijn Bestelling.
De huidige algemene verkoopsvoorwaarden en de Bestelling bevestiging zijn de Overeenkomst tussen het Bedrijf en de Klant voor de levering van de Producten in België. Alle andere algemene voorwaarden zijn niet van toepassing.
De Overeenkomst kan niet worden gewijzigd tenzij het Bedrijf schriftelijk of per e-mail aanvaardt om deze te wijzigen.
De informatie opgenomen in reclamewerken, brochures en elk ander geschreven document rechtstreeks aangeleverd door de agenten of werknemers van het Bedrijf en/of verspreid of gecommuniceerd op welke wijze dan ook en voornamelijk via internet vormen een uitnodiging tot onderhandelingen en hebben geen contractuele waarde.
1. Precontractuele informatie
De Klant wordt op de hoogte gesteld van het feit dat de op de Website te koop aangeboden Producten nieuw zijn, conform de geldende Europese wetgeving en de normen die in Europa van toepassing zijn.
Door de huidige algemene verkoopsvoorwaarden aan te kruisen erkent de Klant:
· volledige beslissingsbevoegdheid te hebben of te beschikken over de toestemming van de bevoegde persoon alvorens een Bestelling te plaatsen bij het Bedrijf;
· kennis te hebben genomen van de huidige algemene verkoopsvoorwaarden en van de essentiële kenmerken van de Producten die hij bestelt; de essentiële kenmerken staan vermeld op het technische fiche van de Producten op de Website; in dit opzicht verduidelijkt het Bedrijf dat de foto’s van de Producten die op de Website te koop worden aangeboden zo trouw mogelijk zijn, maar dat zij geen perfecte gelijkenis met de aangeboden Producten kunnen garanderen; de foto’s op de Website zijn dus louter indicatief en het Bedrijf kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
Indien de Klant van mening is dat hij onvoldoende in staat is om het (de) Product(en) dat (die) het meest geschikt is (zijn) voor hem te kiezen, dient hij zich te laten bijstaan door een door hem gekozen Adviseur. In elk geval heeft de Klant de mogelijkheid om per e- mail / telefoon contact op te nemen met het Bedrijf teneinde bijkomende informatie te verkrijgen over de Producten die op de Website staan.
2. Bestelling
2.1. Opname van de bestelling
De klant kan zijn bestelling enkel via de website of telefoon plaatsen.
Het Bedrijf wenst de Klant erop te wijzen dat de online Bestelling via de Website beveiligd is.
Het Bedrijf wenst de Klant er tevens op te wijzen dat wanneer, ingeval van online
Bestelling via de Website, gegevens verkeerd of onvolledig worden ingetikt (vooral het adres van de bestemmeling) dit kan leiden tot fouten in de uitvoering van de Bestelling (voornamelijk in de levering) waarvoor het Bedrijf in geen geval aansprakelijk kan worden gesteld.
De Klant dient aandachtig na te gaan of de volgende gegevens correct zijn: besteld(e) Product(en), bestelde hoeveelheid en leveringsadres van de Bestelling.
2.2. Bestelling bevestiging
Indien het Bedrijf de Bestelling aanvaardt, maakt zij die aanvaarding bekend door het verzenden van een Bestelling bevestiging naar het e-mailadres van de Klant. Deze mail bevat een samenvatting van de bestelling en een link naar de Algemene Verkoopsvoorwaarden.
Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om, met wettige reden, de bestelling van een klant te weigeren, overeenkomstig de terzake geldende wetgeving.
2.3. Annulering van de Bestelling
2.3.1 Annulering van de Bestelling door het Bedrijf
Een Bestelling kan ten alle tijden door het Bedrijf worden geannuleerd ingeval van :
· onbeschikbaarheid van het (de) Product(en) en/of onmogelijkheid tot levering van de Dienst(en) waarvoor een dienstorder werd geplaatst;
· gebrek aan betaling door de Klant van de Prijs van de Bestelling binnen de toegestane termijn, zoals hierna vermeld in artikel 4.1;
· overmacht (i.e. onvoorziene vertraging in de leveringen of foutieve leveringen door de leveranciers).
Onbeschikbaarheid van het (de) bestelde Product(en)
Hoewel het Bedrijf alles in het werk stelt om de Producten vermeld op de Bestelling bevestiging te leveren, kan het echter gebeuren dat bestelde Producten of Diensten niet aan de Klant geleverd kunnen worden omdat, bijvoorbeeld, grote schommelingen in de stock niet toelaten om de absolute beschikbaarheid ervan te garanderen.
2.3.2 Annulering van de Bestelling door de Klant
Een Bestelling kan door de Klant worden geannuleerd ingeval van:
· vertraging in de levering van het (de) Product(en) die door de Klant werd(en) besteld zoals hierna aangegeven in artikel 5.2;
· transportschadegevallen of indien het aantal geleverde Producten niet overeenkomt, vastgesteld overeenkomstig de voorwaarden hierna vermeld in artikel 5.5;
· (het) de Product(en) die aan de Klant werd(en) geleverd kwalitatief niet overeenstem(t)(men), zoals vereist in artikel 5.6;
· de Klant zijn herroepingsrecht uitoefent, zoals hierna aangegeven in artikel 6.1 of ingeval van vergissing bij het (de) bestelde Product(en) door de Klant.
2.4. Gevolgen van de annulering van de Bestelling
Ingeval van annulering van de Bestelling omwille van redenen uiteengezet in boven genoemde artikelen 2.3.1 en 2.3.2 :
· de betalingen die reeds werden uitgevoerd door de Klant en die werden ontvangen door het Bedrijf zullen hem worden terugbetaald op de bankrekening van de klant, via overschrijving, met uitsluiting van elke andere vergoeding of schadevergoeding, conform de wettelijke bepalingen die binnen België van toepassing zijn, binnen een termijn van maximum dertig (30) dagen volgend op de dag waarop de Klant zijn Bestelling heeft doorgegeven;
· de terugzendkosten zijn voor rekening van de Klant overeenkomstig de bepalingen van artikel 6 hierna vermeld.
3. Prijs
3.1. Catalogusprijs
De verkoopprijs van een Product of Dienst wordt vrij bepaald door het Bedrijf; deze prijzen kunnen ten alle tijden variëren. Het Bedrijf probeert de Prijsschommelingen van de te koop aangeboden Producten en Diensten zo spoedig mogelijk op te vangen, door de referenties op de Website zo vaak mogelijk te updaten.
In elk geval zal de Prijs die op het ogenblik van de Bestelling van kracht is, de Prijs zijn die aan de Klant gefactureerd wordt.
Alle prijzen worden vermeld op de Website en worden uitgedrukt in euro, met inbegrip van alle taksen, maar zijn exclusief verzendingskosten.
3.2. Facturen
De totale Prijs van de Bestelling , bestaande uit de bijkomende leveringskosten waarnaar respectievelijk in artikel 3.1 wordt verwezen, zal worden opgenomen op de Factuur die door het Bedrijf wordt opgemaakt na bevestiging van de Bestelling. De Factuur zal aan de Klant ter beschikking worden gesteld via de Website, via zijn persoonlijke rekening.
4. Betaling van de Producten en/of Diensten
4.1. Betalingsmodaliteiten
De Klant dient de Producten te betalen volgens de modaliteiten opgenomen onder de rubriek « betalingswijze » vermeld op de Website. De Klant dient de betaling in euro te voldoen.
Bij de opgave van de Bestelling dient de Klant aan het Bedrijf te garanderen dat hij over de eventueel nodige toestemming beschikt om de betaalwijze te gebruiken.
Indien de Klant via overschrijving betaalt, zal (zullen) het (de) Product(en) en de Dienst(en) maar worden geleverd of uitgevoerd na ontvangst van de betaling.
Alle betalingen die op de website worden uitgevoerd, worden getoetst en gecontroleerd. Teneinde vertragingen ingevolge deze controles te vermijden, raadt het Bedrijf de Klant aan volgende gegevens te verstrekken bij zijn Bestelling:
· E-mailadres
· Telefoonnummer van elk opgegeven adres
Indien noodzakelijk kunnen bijkomende inlichtingen worden gevraagd of zelfs geëist van de Klant teneinde zijn Bestelling te valideren.
Ingeval van risico op niet-betaling van een transactie behoudt het Bedrijf zich het recht voor om geen gevolg te geven aan de bestelling.
5. Levering van de Producten of Diensten
5.1. Leveringsplaats
Het Bedrijf levert de Producten enkel op het leveringsadres dat is aangeduid op de Bestelling.
De Klant is zelf verantwoordelijk voor de gegevens die hij bij de Bestelling opgeeft: ingeval van vergissing bij het ingeven van de adresgegevens van de bestemmeling van de levering, kan het Bedrijf niet aansprakelijk worden gesteld voor het onmogelijk kunnen leveren van het (de) Product(en).
Na betaling van de Bestelling kunnen wijzigingen in het leveringsadres van het (de) Product(en) of Dienst(en) niet meer worden aanvaard. De Klant kan echter wel, op eigen risico, aan de Bezorger vragen om het leveringsadres te wijzigen. In dat geval kan het Bedrijf niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele vergissingen bij de levering of voor verlies van het pakket door de Bezorger.
5.2. Levertermijn
Het (de) Product(en) en/of Dienst(en) word(t)(en) gewoonlijk geleverd en/of uitgevoerd binnen een termijn van 3 tot 5 werkdagen vanaf de Bestelling (met uitzondering van weekends en feestdagen). De termijn kan aanzienlijk langer zijn voor niet gestockeerde onderdelen. De data van levering en verzending zijn louter indicatief en brengen geen contractuele verplichtingen met zich mee.
Ingeval van een uitzonderlijke vertraging bij de verzending, zal de Klant daarover in elk geval een bericht ontvangen.
5.3. Gedeeltelijke levering
Wanneer een Klant meerdere Producten of Diensten heeft besteld, kunnen, ingeval van onbeschikbaarheid van één of meerdere Producten op datum van verzending van de Bestelling, enkel de Producten worden geleverd die op deze datum beschikbaar zijn.
In dat geval zal het Bedrijf de prijs van het Product of de Dienst dat/die niet werd geleverd, terugbetalen.
5.4. Overdracht van risico
De overdracht van risico aan de Klant geschiedt op het tijdstip van de levering van de Producten.
5.5. Ontvangst van de Producten
De levering zal worden uitgevoerd door een Bezorger, als bewijs van levering zal een papieren of elektronische ontvangstbon, de Leveringsbon genaamd, door de Klant en/of de bestemmeling aangeduid door de Klant, ondertekend worden.
Ingeval van transportschadegevallen, indien het (de) geleverde Product(en)/Dienst(en) niet overeenstem(t)men met de Bestelling, of ingeval van een vergissing door de Klant die op voorhand ter kennis werd gebracht van het Bedrijf overeenkomstig de voorwaarden vermeld onder artikel 6.3, is de bestemmeling gehouden, bij ontvangst, zijn voorbehoud rechtstreeks op de leveringsbon te verduidelijken.
Hiertoe dient de Klant de inhoud, de juistheid en de staat van het (de) Product(en) bij levering te controleren.
Deze controle wordt geacht te zijn uitgevoerd wanneer de Klant, of zijn gemachtigde, de leveringsbon van de Bezorger ondertekent.
Indien de Klant een voorbehoud maakt, dient hij de levering verplicht te weigeren en dient hij van de Bezorger te eisen dat die het (de) Product(en) onmiddellijk terugneemt, daar hij vooraf de naleving van de terugnamevoorwaarden vermeld onder artikel 6.4 c) voor het (de) Product(en) heeft gecontroleerd.
Bij gebreke aan een voorbehoud vermeld op de Leveringsbon zal een klacht van de Klant niet door het Bedrijf worden aanvaard indien een verkeerd aantal Producten werd geleverd of ingeval van zichtbare gebreken aan het (de) geleverde Product(en).
Latere klachten zijn enkel mogelijk ingeval van een gebrek aan conformiteit in de aard van het (de) geleverde Product(en), deze klachten dienen te gebeuren overeenkomstig artikel
5.6 of als wettelijke garantie bij verborgen gebreken opgenomen onder artikel 8.
Wanneer de Klant het (de) bestelde Product(en) weigert bij de levering, kan dit als ongerechtvaardigd worden beschouwd indien de Klant het bestaan van de afwijkingen aangeduid op de Levering bon niet kan aantonen. Indien het Bedrijf de afwijkingen daadwerkelijk vaststelt, zal de Bestelling van de Klant geannuleerd worden en zullen de gevolgen beschreven onder artikel 2.4 van kracht zijn, met uitzondering daarvan dat de Klant geen terugzendkosten moet betalen met betrekking tot de onmiddellijke terugname van het (de) Product(en) door de Bezorger.
De Klant dient een nieuwe Bestelling te plaatsen indien hij een nieuwe levering wenst.
5.6. Klachten
5.6.1 Behandeling van klachten
Als de geleverde producten niet overeenstemmen met wat de klant besteld heeft (verkeerde referentie),dient de klant dit, als hij het niet op de levering bon heeft aangegeven, per mail of per telefoon aan Dk autoparts door te geven. Dit dient binnen 15 (vijftien) dagen na leverdatum te gebeuren, anders zal de klacht niet geaccepteerd worden. Bij het doorgeven van de klacht dient de klant de volgende informatie te vermelden:
· Bestellingnummer;
· Referentie(s) en aantal geleverde Producten;
· Referentie(s) van de ontvangen Producten;
· Exacte reden van de klacht.
Indien het Bedrijf het gebrek aan conformiteit daadwerkelijk vaststelt, zal de Bestelling van de Klant geannuleerd worden en zullen de gevolgen beschreven onder artikel 2.4 en
6.2 van kracht zijn.
De Klant dient een nieuwe Bestelling te plaatsen indien hij een nieuwe levering wenst.
Klachten die bij het bedrijf zijn ingediend, worden binnen 14 dagen na ontvangstdatum beantwoord. Als een klacht een voorspelbare langere verwerkingstijd vereist, stuurt het bedrijf binnen 14 dagen een ontvangstbevestiging en geeft hij aan de consument aan wanneer hij een gedetailleerder antwoord kan verwachten.
5.6.2 Geschillen
Mocht u nog altijd ontevreden zijn na bemiddeling van de bemiddelingsdienst, kunt u er voor kiezen het geschil voor te leggen aan de geschillencommissie van BeCommerce.
· Op de contracten tussen de onderneming en de consument is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing, op voorwaarde dat het internationaal privaatrecht het toestaat.
· De geschillen tussen de consument en de onderneming met betrekking tot de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst gerelateerd aan de te leveren of geleverde goederen en diensten door de ondernemer kunnen door de consument worden voorgelegd aan BeCommerce.
· Een klacht kan pas door de BeCommerce Geschillencommissie behandeld worden indien de consument eerst de interne klachtenprocedure heeft aangewend binnen een redelijke termijn.
· De onderneming is gebonden aan de keuze van de consument om een geschil voor te leggen aan BeCommerce.
· Indien de onderneming zijn tussenkomst vraagt, moet de consument zich schriftelijk uitdrukken binnen de 5 weken volgend op de geschreven vraag van de onderneming om aan te geven of het zelf wenst te doen of hij het geschil door de bevoegde rechter wil laten behandelen. Indien de onderneming niet geïnformeerd werd over de keuze van de consument binnen een termijn van 5 weken, heeft hij de bevoegdheid om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
· BeCommerce doet uitspraak volgens de voorwaarden uit de interne gedragscode. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend.
· De Geschillencommissie zal geen klacht behandelen of zal niet stoppen met de behandeling ervan indien een uitstel van betaling is verleend aan de onderneming, als deze laatste failliet is of als hij een einde heeft gesteld aan zijn professionele activiteiten, vooraleer de klacht behandeld is tijdens een gehoorzitting van de commissie en vooraleer een definitieve uitspraak is gedaan.
6. Recht van de Klant om de Producten terug te zenden
6.1. Herroepingsrecht
Indien de Klant een niet-professionele consument is en hij niet tevreden is over één van de aangekochte Producten of Diensten, kan hij, overeenkomstig de terzake geldende wetgeving in het land van levering (België), het (de) Product(en) terugzenden of de bestelling van de Dienst in kwestie annuleren indien hij contact opneemt met het Bedrijf binnen een termijn van 15 werkdagen vanaf de levering van het (de) Product(en)
(handtekening op de gedateerde Levering bon geldt als datum van levering). De Klant dient in dit geval een verzoek tot terugbetaling op te sturen naar het Bedrijf.
Dit kan de klant doen door een e-mail te sturen naar het Bedrijf via contact@dkautoparts.be .
Mits naleving van bovenvermelde termijn van 15 (vijftien) Werkdagen, zal de Klant vergoed worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf leveringsdatum van het (de) Product(en) of van het afsluiten van de bestelling van de Dienst(en) in kwestie.
De retourkosten zijn voor de rekening van de Klant.
De Klant kan aansprakelijk worden gesteld voor een eventuele waardevermindering van het (de) Product(en) die voortkomen uit het anders dan noodzakelijk hanteren van het (de) Product(en) om de aard, kenmeren en werking ervan vast te stellen. In dit geval behoudt het Bedrijf zich het recht om een vermindering van de totale retourprijs toe te passen. Het Bedrijf zal in geen enkel geval gebruikte onderdelen aanvaarden.
Geen uitzonderingen van het herroepingsrecht.
6.2. Terugzending van Producten wegens niet-conformiteit uit hoofde van de aard van de Producten
Ingeval van niet-conformiteit uit hoofde van de aard van het (de) bestelde Product(en) en/ of Dienst(en) bij de levering, kan de Klant, wanneer hij zijn klacht aan het Bedrijf heeft overgemaakt overeenkomstig de voorwaarden vermeld onder artikel 5.6, deze terugzenden aan het Bedrijf indien hij daarvoor de toestemming heeft gekregen volgens de voorwaarden onder artikel 5.6.
Indien de klacht van de Klant gegrond is, zullen geen terugzendkosten worden aangerekend voor het (de) bestelde, geleverde en vervolgens teruggezonden Product(en). De vergoeding van de terugzendkosten zal geschieden nadat de Klant een schriftelijk bewijsstuk heeft voorgelegd.
6.3. Terugzending van de Producten ingeval van vergissing bij Bestelling door de Klant
Ingeval van vergissing bij de Bestelling (referentie, bestemming, merk, hoeveelheid, adressen) dient de Klant contact op te nemen met het Bedrijf via e-mail of telefoon, ten laatste één uur na ontvangst van de Bestelling bevestiging, teneinde de onmiddellijke annulering van zijn Bestelling te vragen. De annulering van de Bestelling kan, in voorkomend geval, leiden tot de gevolgen beschreven in artikel 2.4, meer bepaald:
1. in het geval dat de verzending van het (de) Product(en) reeds werd voorbereid of de Dienst(en) werd(en) uitgevoerd op het ogenblik dat het Bedrijf het verzoek tot annulering van de Klant ontvangt, kan deze laatste niet anders dan de levering van het (de) Product(en) of de Dienst(en) te weigeren door aan de Bezorger te vragen de Bestelling onmiddellijk terug te zenden en door op de Levering bon « geweigerd
» te vermelden, zonder deze bon te ondertekenen.
2. de vergoeding van het (de) bestelde, geleverde en vervolgens teruggezonden Product(en) zal in elk geval slechts plaatsvinden onder voorbehoud dat het (de) teruggezonden Product(en) door het Bedrijf werd(en) gecontroleerd en volledig en in goede staat werd(en) bevonden (niet-gebruikt en zonder montagesporen).
Met het product worden zowel het product als de verpakking ervan bedoeld. De verpakking mag in geen geval gescheurd, bevuild of beschreven worden.
Indien het artikel onvolledig of beschadigd wordt teruggezonden, behoudt DK autoparts zich het recht voor om de vergoeding te weigeren of om een vermindering tot 70% op de verkoopprijs van het Product toe te passen.
In het geval dat de Klant niet vergoed wordt of indien een vermindering wordt toegepast, zal de Klant hierover uitleg ontvangen via e-mail.
De Klant dient een nieuwe Bestelling te plaatsen indien hij een nieuwe levering wenst.
6.4. Voorwaarden voor het terugzenden van de Producten
Opdat het Bedrijf het (de) teruggezonden Product(en) zou aanvaarden dient de Klant de volgende stappen te ondernemen:
1. contact opnemen met DK autoparts per mail via zijn klant account of per telefoon voor een vervoerbon te bekomen.
2. het volledige en niet-beschadigde product terug in zijn oorspronkelijke verpakking stoppen.
3. de originele verpakking in een beschermende verpakking stoppen.
4. contact opnemen met de bezorger van DK autoparts om het pakket te komen ophalen.
5. het pakket enerzijds en de vervoerbon anderzijds aan de bezorger teruggeven.
Het volgen van deze stappen laat toe dat het (de) Product(en) zo snel mogelijk en in goede staat de juiste bestemming bereik(t)(en). Indien de Klant deze stappen niet volgt, is het mogelijk dat het (de) teruggezonden Product(en) bij ontvangst niet word(t)(en) aanvaard.
Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om elk Product dat niet conform de regels werd teruggezonden, te weigeren.
7. Garantie
7.1. Algemeen
De producten die door het Bedrijf worden aangeboden zijn conform de geldende Europese wetgeving en de normen die in Europa van toepassing zijn.
De producten die door het Bedrijf worden verkocht mogen slechts worden gemonteerd op voertuigen of systemen aanbevolen door de constructeur of fabrikant of door een bevoegd persoon en enkel op zijn verantwoordelijkheid. Het Bedrijf kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van een verkeerde montage of het gebruik van een product dat niet is aangepast voor een bepaald voertuig.
Het bedrijft zorgt ervoor dat de producten voldoen aan het contract, aan de specificiteit aangeduid op de site, aan redelijke kwaliteitseisen een aan de wettelijke bepalingen en/ of voorschriften van de autoriteiten op de datum van het contract.
7.2. Fabrieksgarantie
Sommige Producten hebben een fabrieksgarantie van doorgaans een jaar. Ingeval een product tijdens de garantieperiode defect raakt, worden de herstellingen verzekerd door de fabrikant in kwestie. De verzendingskosten van het Product naar de fabrikant zijn ten laste van de Klant.
7.3. Garantie voor verborgen gebreken
Overeenkomstig de wetgeving inzake garantie voor verborgen gebreken van toepassing in de Benelux geniet de Klant een wettelijke garantie voor verborgen gebreken. Enkel de Producten met een erkend verborgen gebrek kunnen het voorwerp uitmaken van een terugzending naar het Bedrijf omwille van deze reden.
Wanneer een Klant aangeeft dat een Product dat door het Bedrijf werd geleverd een verborgen gebrek heeft, dient hij het bewijs daarvan bij te brengen.
Zodoende dient de Klant een deskundigenonderzoek te vragen bij een erkend deskundige opdat die het verborgen gebrek zou bevestigen. Indien het deskundigenonderzoek aantoont dat een verborgen gebrek aanwezig is, dient het document dat dit aantoont zo spoedig mogelijk te worden overgemaakt aan de klantendienst van het Bedrijf.
Bij ontvangst van dit document zullen het nummer van de toestemming voor terugzending en de te volgen procedure voor het terugzenden van het Product door de klantendienst van het Bedrijf worden medegedeeld. De terugzendkosten voor het Product zijn ten laste van het Bedrijf.
Het Bedrijf zal de terugzending van het Product goedkeuren nadat het verborgen gebrek door de diensten van het Bedrijf werd vastgesteld. Zodra de terugzending door de diensten van het Bedrijf werd goedgekeurd, zal de aankoopprijs van het Product worden vergoed.
Onder voorbehoud van bewezen verborgen gebreken, kunnen de kosten voor het deskundigenonderzoek door het Bedrijf worden vergoed op vertoon van de factuur met betrekking tot deze kosten.
7.4. Uitsluiting van Garantie
De garantie is niet van toepassing op:
· vervanging van verbruiksproducten (lampjes, borstels, batterijen, schijven, filters, stoppen, knijpers, plaatjes …);
· afwijkend of foutief gebruik van de producten;
· gebreken en gevolgen te wijten aan een gebruik waarvoor het product niet bestemd is (competitie …);
· gebreken en gevolgen te wijten aan een uitwendige oorzaak.
8. Aansprakelijkheid
8.1. Indien de Klant een niet-professionele consument is, kan niets in de huidige algemene verkoopsvoorwaarden de aansprakelijkheid van het Bedrijf beperken of uitsluiten met betrekking tot het niet-nakomen van één van zijn verplichtingen krachtens een wettelijke bepaling van openbare orde.
8.2. Indien de Klant een professionele consument is :
1. De huidige algemene verkoopsvoorwaarden beschrijven het geheel van verplichtingen en aansprakelijkheden van het Bedrijf met betrekking tot de levering van Producten en de uitvoering van Diensten;
2. De enige verplichtingen en garanties die aan het Bedrijf zijn opgelegd, zijn deze die uitdrukkelijk in de huidige algemene verkoopsvoorwaarden zijn opgenomen, met uitsluiting van alle andere garanties en/of verplichtingen;
3. Het Bedrijf sluit hierdoor uitdrukkelijk de toepasselijkheid uit van alle garanties met betrekking tot de Producten of Diensten die eventueel op grond van een wettelijke bepaling (inclusief, maar niet beperkt tot die ten aanzien van kwaliteit
en geschiktheid voor een bepaald doel, redelijke zorg en vakmanschap) deel zouden kunnen uitmaken van de Overeenkomst. In het bijzonder is het Bedrijf er niet verantwoordelijk voor dat de Producten geschikt zijn voor de doeleinden van de Klant.
8.3. Het Bedrijf is niet aansprakelijk voor verlies van inkomen, winst, contracten, gegevens of voor enige andere indirecte of vervolgschade, die voortvloeit uit een onrechtmatige daad, (met inbegrip van nalatigheid).
De totale aansprakelijkheid van het Bedrijf - ongeacht waaruit zij voortvloeit - is beperkt tot het bedrag dat de Klant voor de betreffende Product(en) en/of Diensten betaald heeft.
9. Overmacht
Zullen worden beschouwd als overmacht: oorlogstoestanden, lock-out, opstanden, stakingen, staatsgrepen, natuurrampen, en meer algemeen alle gevallen die door de rechtspraak van Belgische rechtbanken en hoven werden erkend met betrekking tot het onvoorziene, onweerstaanbare en uitwendige karakter van deze gebeurtenissen.
Het Bedrijf kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor de niet-uitvoering van zijn contractuele verplichtingen indien deze niet-uitvoering het gevolg is van overmacht en deze omstandigheden het Bedrijf redelijkerwijs niet kunnen worden aangerekend.
10. Toepasselijk recht – Bevoegde rechtbank
10.1 De huidige algemene verkoopsvoorwaarden zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving.
Elke betwisting met betrekking tot de interpretatie of de uitvoering van de huidige voorwaarden of het vervolg ervan zullen uitsluitend onderworpen worden aan:
· de bevoegdheid van de rechtbanken van gemeen recht in het land van levering indien de Klant geen handelaar is.
· de bevoegdheid van de Rechtbank van Koophandel te Antwerpen (België) indien de Klant een handelaar is.
10.2 We zullen er altijd naar streven om het beste niveau van dienstverlening aan al onze klanten aan te bieden, maar indien u wenst om een klacht in te dienen, neem dan contact op met onze klantenservice via uw klant account en we zullen ons best doen om uw klacht zo snel mogelijk op te lossen.
11. Algemene bepalingen
11.1. De bepalingen van de huidige verkoopsvoorwaarden vormen de volledige overeenkomst tussen het Bedrijf en de Klant (hierna de « Overeenkomst ») gelet op de doelstelling ervan en vervangt en annuleert elke verklaring, onderhandeling, verbintenis, mondelinge of schriftelijke mededeling, aanvaarding, afspraak en voorafgaand akkoord tussen Partijen met betrekking tot de bepalingen die in deze overeenkomst worden voorzien of van toepassing zijn.
11.2. Indien door één der partijen wordt nagelaten enige voorwaarde van deze Overeenkomst af te dwingen, is dit nalaten niet aan te merken als een afstand van recht. Dit nalaten beïnvloedt derhalve op geen enkele wijze het recht om die voorwaarde later af te dwingen.
11.3. Indien om het even welke bepaling van deze Overeenkomst onwettig, nietig of onafdwingbaar zou zijn, dan zal deze bepaling ongeschreven geacht worden zonder daarbij te raken aan de afdwingbaarheid van alle overblijvende bepalingen.
11.4. Iedere wijziging van de Overeenkomst moet schriftelijk in een aanhangsel worden opgenomen middels gemeenschappelijk akkoord van de Partijen.
12. Bescherming van persoonsgegevens
12.1 Algemeen
Door zijn Bestelling te plaatsen verklaart de Klant zich ermee akkoord dat het Bedrijf de gegevens die via de Bestelling werden verzameld, mag opslaan, verwerken en gebruiken, teneinde de Bestelling te kunnen verwerken. Bepaalde informatie kan worden overgemaakt aan Bedrijven die instaan voor de levering van de Producten. Wanneer de Klant de bestelde Producten betaalt, zullen bepaalde gegevens die hij verstrekt, worden overgemaakt aan de bedrijven die instaan voor deze betaling.
De Klant geeft het Bedrijf toestemming om hem via e-mail commerciële boodschappen te sturen met betrekking tot Producten en Diensten van het Bedrijf.
12.2 Bescherming van persoonsgegevens
DK autoparts verzamelt persoonsgegevens betreffende de Klant, onder meer bij het browsen op de website, bij het aanmaken van een klantaccount, het vullen van een aankoopmand, het plaatsen van bestellingen, bij deelname aan een aangeboden technische inspectie, deelname aan een opiniepeiling of aan een tevredenheidsonderzoek, of bij online vragen.
Wanneer de Klant een bestelling plaatst of een formulier invult op de website, zijn de gegevens die kunnen worden verzameld de volgende:
· Voornaam en achternaam om de Klant te identificeren
· E-mailadres voor iedere communicatie met de Klant
· Telefoonnummer om een efficiënte levering te waarborgen
· Adres om de correcte aflevering te garanderen
· Registratienummer, voor de efficiëntie van de zoekservice voor onderdelen en de aangeboden technische inspectie-operatie
· IP-adres en browsertype voor het beheer van onze systemen en/of statistieken
Deze ingezamelde persoonsgegevens zijn het voorwerp van een geautomatiseerde gegevensverwerking, welke uitsluitend bestemd is voor DK autoparts die optreedt als Verwerkingsverantwoordelijke.
De verwerkingsdoeleinden zijn de volgende:
· Uitvoering van de bestelling, inclusief facturering en aanlevering van producten
· Levering van de diensten aangeboden op de website
· Follow-up van de klantrelatie, inclusief het antwoorden op uw vragen en de opvolging
· Het verzenden van nieuwsbrieven en promotieaanbiedingen, indien u uw akkoord betuigt op een dergelijke verzending door het specifiek vakje aan te vinken in één van de verschillende formulieren die beschikbaar zijn op de website
· Statistische analyses
· Statistische studies om u diensten aan te bieden die aangepast zijn aan uw verwachtingen en interesses
· Communicatie aan partners, indien u uitdrukkelijk het specifiek vakje op één van de formulieren op de website hebt aangekruist.
Het meedelen van bepaalde persoonsgegevens door de Klant is noodzakelijk voor de uitvoering van het Contract afgesloten met DK autoparts.
We behandelen ook bepaalde persoonsgegevens op basis van uw toestemming of op basis van onze gerechtvaardigde belangen (om fraudes te bestrijden en computerbeveiliging te verbeteren). De door DK autoparts verzamelde persoonsgegevens met betrekking tot de uitvoering van het Contract, worden enkel bewaard tijdens de duur van de commerciële relatie met de Klant, en - eens de contractuele relatie is geëindigd - tot het verstrijken van de wettelijke termijnen voor archivering, van verjaring, of de periode voorgeschreven door de wet waar van toepassing. Naderhand worden alleen geaggregeerde gegevens die niet toestaan dat de Klant rechtstreeks wordt geïdentificeerd, behouden. De andere gegevens worden bewaard zolang wij onze handelsactiviteiten voortzetten, of u zich tegen de gegevensverwerking verzet voor gegronde en gerechtvaardigde redenen.
DK autoparts verbindt zich ertoe om de persoonsgegevens die zij verzamelt en/of verwerkt te beschermen tegen verlies, vernietiging, wijziging, toegang of ongeoorloofde openbaarmaking.
De bestemmelingen van deze gegevens zijn DK autoparts, , die instaan voor de correcte uitvoering van de Bestelling. Wanneer de Klant om een financiering verzoekt om het(de) bestelde Product(-en) te betalen, kan een deel van de informatie die hij verstrekt, onder voorbehoud van zijn akkoord, worden overgemaakt aan de bedrijven die deze financiering verstrekken.
12.3 Geautomatiseerde besluitvorming
DK autoparts maakt gebruik van een geautomatiseerd besluitvormingssysteem als onderdeel van een risicoanalyse om fraude te bestrijden. Dit systeem evalueert klanten op basis van verschillende variabelen (inkoopvolume, recentheid, frequentie) om een score aan de Klant toe te kennen. Afhankelijk van dit beoordelingscijfer, kan aan de Klant de toegang tot de diensten van DK autoparts worden ontzegd.
12.4 Bescherming van uw e-mailadres
DK autoparts deelt of verkoopt het e-mailadres van de Klant niet aan derden. Het e- mailadres wordt alleen gebruikt om de Bestelling te verwerken, klantentevredenheidenquêtes en/of opiniepeilingen te organiseren, de DK autoparts nieuwsbrief te verzenden, of voor de transactiemails van de Vennootschap. Het versturen van nieuwsbrieven van handelspartners op de e-mail van de Klant vindt enkel plaats indien de Klant daartoe toestemming aan de Vennootschap heeft gegeven. Alle e-mails voor directe marketing in de zin van artikel L. 34-5 van de Post- en elektronische communicatiecode die door DK autoparts zijn verzonden, bevatten een link waarmee de bestemmeling zich kan afmelden onderaan de pagina.
12.5 Recht op inzage, rectificatie, wissen van gegevens, bezwaarmaking, verwerkingsbeperking en gegevensoverdraagbaarheid
De Klant beschikt over een recht op inzage in de persoonsgegevens die hem aanbelangen en deze recht te zetten, te verwijderen of over te dragen, in functie van de toepasselijke wetgeving. De Klant heeft het recht om zich te verzetten tegen de verwerking van zijn gegevens voor direct marketingdoeleinden. De Klant heeft het recht om op elk moment zijn toestemming voor gebruiken die hij eerder had toegestaan, in te trekken. De Klant kan zich ook om legitieme redenen verzetten tegen, of verzoeken om een beperking, van de verwerking van gegevens die op hem betrekking hebben. De Klant kan zijn rechten geheel of gedeeltelijk uitoefenen door een brief te richten naar volgend adres: DK autoparts bvba,Turnhoutsebaan 556 – 2970 Schilde .
12.6 Cookies
De Vennootschap kan informatie op de terminal van de klant opslaan onder de vorm van cookies. Cookies zijn gegevens die geen persoonlijke informatie bevatten en die worden verzonden via de server die de website host, op de terminal van de Klant. Cookies worden gebruikt om informatie op te slaan met betrekking tot de navigatie op de website en de gegevens die de Klant invoerde tijdens zijn bezoek (onder ander: login, e-mail, wachtwoord). Deze cookies kunnen maximaal 90 dagen op de terminal van de klant worden opgeslagen.
Twee soorten cookies zijn van aard om opgeslagen te zijn op de terminal van de klant:
1. Cookies waarvan het doel is om een optimale navigatie op de website mogelijk te maken (hierna "technische cookies" genoemd). De Klant wordt geïnformeerd dat hij het recht heeft om zich tegen de implementatie van dergelijke technische cookies op zijn terminal te verzetten door de configuratie van zijn browser aan te passen. In voorkomend geval erkent en stemt de Klant ermee in dat in zijn navigatie op de website niet optimaal verloopt.
2. Cookies waarvan het doel is om bezoekstatistieken te produceren en de Klant gepersonaliseerde advertenties aan te bieden (hierna "reclamecookies" genoemd).
De Klant kan de Vennootschap toestemming geven om reclamecookies te gebruiken door op de daarvoor bestemde banner te klikken bij zijn eerst bezoek op de website. Deze voorkeur wordt opgeslagen voor een periode van 13 maanden.
De Klant wordt erop gewezen dat hij in ieder geval het recht heeft om zich te verzetten tegen het gebruik van reclamecookies door de configuratie van zijn browser te wijzigen. In dit geval erkent en stemt de Klant ermee in dat zijn navigatie op de website niet geoptimaliseerd is.
In het algemeen, kan de Klant zich verzetten tegen het opslaan van cookies door de verbindingsinstellingen van zijn browser te configureren. De Vennootschap informeert u evenwel dat indien uw browser is geconfigureerd om alle cookies te weigeren, u geen aankopen meer kunt doen en niet kunt profiteren van essentiële functies van de website, zoals het opslaan van artikelen in uw winkelwagentje of het ontvangen van gepersonaliseerde aanbevelingen. Wij nodigen u bijgevolg uit om de parameters van uw browser zo goed mogelijk af te stellen.
13. Gedefinieerde termen
In deze algemene verkoopsvoorwaarden dient te worden verstaan onder:
« Bedrijf »: DK autoparts bvba , Geelseweg 70- 2250 Olen en De Keyser bvba , Turnhoutsebaan 556 -2970 Schilde
« Bestelling »: de elektronische bestelling die door de Klant wordt opgegeven via de Website, overeenkomstig de bepalingen van de huidige verkoopsvoorwaarden.
« Klant »: een professionele of niet-professionele consument die Producten en/of Diensten van het Bedrijf koopt.
« Bestelling bevestiging »: de bestellingbevestiging die het Bedrijf aflevert om de Klant te laten weten dat zijn Bestelling werd aanvaard.
« Niet-professionele Consument »: een Klant die Producten en/of Diensten aankoopt voor andere noden dan die van zijn beroepsactiviteit.
« Overeenkomst »: het geheel van de overeenkomst bestaande uit de huidige verkoopsvoorwaarden en de Bestelling bevestiging.
« Factuur »: de factuur die door het Bedrijf wordt uitgegeven voor de betaling van de prijs van de Producten en/of Diensten.
« Werkdag »: elke weekdag met uitsluiting van zaterdagen, zondagen of feestdagen in België.
« Bestellingsnummer »: het bestellingsnummer dat door het Bedrijf aan de Klant wordt doorgegeven.
« Partij(en) »: de Klant en/of het Bedrijf.
« Prijs »: de prijs van het (de) Product(en) en/of Dienst(en) die de Klant bij het Bedrijf heeft gekocht, zoals gedefinieerd in artikel 3 van de huidige verkoopsvoorwaarden.
« Producten »: de producten die op de Website beschikbaar zijn en waarvan het Bedrijf aanvaardt om ze te leveren met naleving van de huidige verkoopsvoorwaarden en die tevens Diensten kunnen bevatten.
« Bezorger »: elke bezorger die gelast is met de levering van het (de) bestelde Product(en).